Preskoči na glavno vsebino

Kje boš poleti? Na psihiatriji


1. Del

Zdi se mi, kot da bom pisala o dogodkih iz daljne preteklosti, morda iz svojega otroštva, ali pa še bolje, iz prejšnjega življenja. Dejstvo, da je bilo vse to še dobrega pol leta nazaj moja realnost, se mi zdi nepredstavljivo. Zmeraj sem vzhičena nad mislijo, da je naš obstoj stalno gibajoča se snov, da niti en trenutek ni ponovljiv, preden se ga sploh zavedamo, pa je že preteklost. Zato težko dojamem, da so meni ljubi ljudje, ki so bili takrat del mojega vsakdana, zdaj že mrtvi. Še manj pa mi je jasno, da se je to dogajalo meni. Zdi se mi, kot da bi vse skupaj le opazovala skozi steklo in reflektirala. Če ne bi imela dokazov, da sem bila res tam, bi mislila, da sem vse skupaj le sanjala.

Zadnje čase imam popolnoma navadno življenje, lahko bi rekla celo popredalčkano rutino, kakršno pričakuje družba. Živim samostojno, študiram, delam prek študentskega servisa, ukvarjam se s svojimi hobiji in vodim projekt. Če me povabijo v družbo grem, če me ne, sem rada doma. Veljam za pridno punco, ki se raje kot zabavam in ostalim tipičnim študentskim domenam, posveča delu na sebi in svoji izobrazbi. Rada počnem stvari, v katerih nisem najboljša, a me osrečujejo. Pišem, rišem, pojem, plešem. Včasih izdelujem svojo kozmetiko ali prijateljem izdelam astrološko karto. Nihče več ne rabi skrbeti zame in me podpirati pri vključevanju v vsakodnevna opravila in tudi sama ne skrbim za nikogar.

 Socialna omrežja držim na distanci, malo da ne se jih že izogibam, saj ne podpirajo nobene meni pomembnih vrednot. Instagram se mi zdi kot gledališče, igralec oziroma uporabnik sprejme določeno vlogo, ki jo vadi in utrjuje, dokler se z njo ne poistoveti in jo odigra tako dobro, kot da bi bil to v resnici on sam. Na odru razstavi vse svoje imetje in talente, misli mu tečejo tako hitro, kakor menjava kostume. Gledalci so navdušeni, podpirajo ga z aplavzom in pohvalami. Ko pa se odziv publike konča, ko je predstava že neštetokrat odigrana in njena tematika ni več aktualna, je čas na novo predstavo. Igralec prevzame novo vlogo, prehod iz prve v drugo pa izvede tako subtilno, da ljudje niti ne opazijo. Ali pa vsaj misli, da ne opazijo. Tudi, če se pretvarjajo, pa kaj potem? Glede na to, da se pretvarja tudi sam, se to ne bo opazilo in celotna slika bo tako ali tako popačena. Bolj bi bilo nenavadno, če bi bil kdo iskren. Ta bi takoj izstopal in bil izključen, da ne zamaje temeljev obstoječe instant realnosti.


 Če komu omenim, da se mi je lani čisto zmešalo ali da sem bila v psihiatrični bolnišnici, se smejijo, saj mislijo, da se šalim. Ljudje se še vedno oklepajo svojih stereotipnih predstav o zanemarjenih norcih, ki imajo komaj odprte oči in predstavljajo nevarnost za družbo, zato jih je treba čim hitreje zapreti. Redko kdo pomisli, da duševne motnje ne izbirajo, da so bolnišnice kot majhen svet, kjer najdeš toliko telesno in karakterno različnih posameznikov, kot jih najdeš kjerkoli drugod. Sicer pa, kdo bi jim zameril? Tudi sama sebi ne verjamem, da sem bila večkrat hospitalizirana. Razen, kadar se pojavi stiska. Takrat čutim grozo in strah, spomnim se vseh podrobnosti svojega doživljanja, od vonja bolnišničnih hodnikov pa do toplote curka vode v skupni kopalnici. Znam našteti več tedenskih jedilnikov in vem, katera je bila moja številka na avtomatu za kavo, ob vsem tem pa, tudi če se še kako potrudim, ne znam povedati, kako je moja duševna bolečina prerasla v tako stisko, da sem pristala tam. Se mi pa zdi zelo blizu ideja, da bi to spet lahko postala moja resničnost.


Junij. Šolsko leto se počasi zaključuje in poletje trka na vrata. Vreme je sončno, vzdušje sproščeno, v zraku je čutiti vznemirjenost prihajajočih počitniških radosti. Mene pa je bilo strah samo enega vprašanja.

 »Kje boš poleti?«.

Včasih se mi je hujše vprašanje zdelo, kje bom za novo leto, saj nikoli nisem imela kakšnih posebnih planov, če pa že, so se zmeraj končali s kakšno slabo izkušnjo. Poleg tega pa je za novo leto zunaj mrzlo in najraje ostanem doma. Poletje pa imam rada. Zmeraj sem šla na morje z družino in prijateljicami, vstajala sem pozno in ostala pokonci ponoči, da sem lahko zunaj opazovala zvezde v prijetno toplih večerih.

Vedela sem, da to poletje ne bo lahko. In predvsem, da bo drugačno. Kaj naj rečem ljudem, ko me vprašajo, kje bom poleti? Kaj naj rečem na praksi, v službi, na fakulteti?
Lahko bi rekla, da bom doma. To ne bi bila čista laž, saj sem ostala v Ljubljani. Morda bi lahko rekla, da grem v zdravilišče. To se ne sliši tako hudo. Ali naj preprosto povem, da bom na psihiatriji?


Ko je prišel  dan, ko sem morala oditi, sem imela grozno kepo v želodcu. Bilo mi je tako zelo slabo, da sem hotela ostati doma. A to ni bilo nič novega zame, saj sem vedno, ko sem mogla zapustiti svojo sobo, mislila, da bom kar na mestu umrla. Nisem hotela iti, a zavedala sem se, da imam težave. In te težave so bile zmeraj hujše, to, da se upiram vsakemu poskusu ozdravitve, pa ne pripomore prav nič.

Že zgodaj zjutraj sva se s fantom odpravila proti bolnišnici. Pospremil me je do sprejemne ambulante in oklepala sem se ga kot majhen otrok, ki mora prvič v vrtec. Šlo mi je na jok in želela sem si samo, da me odpelje od tukaj in da greva domov.

Sprejela me je medicinska sestra, pri kateri sem opravila osnovne meritve; višina, teža in pritisk, nato pa sem še izpolnila vse vprašalnike z osebnimi podatki. Po birokratskih zadevah me je pospremila v sobo, kjer sem si oblekla posteljo in razpakirala prtljago.

»Kako bom zdržala v sobi še s tremi drugimi neznanimi ženskami in si delila kopalnico z desetimi!?«, sem razmišljala.

Ko sem omaro in poličko napolnila s svojimi stvarmi, mi je nekoliko odleglo. Zdelo se mi je, da sem si le ustvarila kotiček, ki bo samo moj. Problem bo le, kam se skriti takrat, ko bom želela biti čisto sama?

Se nadaljuje

Z ljubeznijo, Maša 

                          

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Maša, na pomoč!

Ljudje se tekom življenja srečujemo z različnimi oblikami stisk. Z zgornjimi besedami se največkrat začnejo sporočila, ki jih vsakodnevno prejemam na e-mail ali Instagram profil. Včasih potrebujemo pogovor in podporo, drugič le usmeritev in seznanitev z vrstami pomoči, ki so sploh na voljo, večkrat pa prav napotitev k specifičnemu strokovnjaku, informacije pa so tako razpršene, da je posledica pomanjkanje znanja, ki nam je lahko v škodo. Večina ljudi se je sposobna znajti sama, če le dobi prave podatke in odgovore na ključna vprašanja. Ker sem sama (pre)zasedena, včasih rabim dolgo za odgovor na sporočilo, ki je morda čisto preprost. Rada bi prihranila svoj in vaš čas, zato sem pripravila zemljevid podpor in pomoči v primeru akutne krize oziroma pri prvem soočanju s psihosocialno stisko. Napisala sem ga za zaključno nalogo pri predmetu Pomoč ljudem v duševnih krizah, tukaj pa je napisan v poljudnem jeziku in prilagojen ciljni skupini, želim si, da bi ga razumeli tudi mlajši bralci

Ljubezen in minljivost

Spomnim se čudovitega hriba blizu našega doma, kamor smo med vikendi hodili na izlet, ko sem bila še majhna. Bilo je mesto, kamor sem zmeraj rada šla in kjer je bilo vedno ogromno priložnosti za igro in veselje. Na vrhu je bila velika kmečka hiša, pred njo pa jablana, pod katero je stala gugalnica. Vsakič, ko smo prispeli, sem se kar zapodila nanjo in se gugala ter gledala v daljavo, saj je stala dvignjena za ograjo, čez katero se je videlo celotno Ljubljano, obsijano s soncem. Ko so me starši uspeli spraviti iz gugalnice, smo se podali po vasi in na drugo stran hriba. Zmeraj sem bila neučakana, saj sem sanjala samo še o svojem flancatu, ki ga bom dobila, ko pridemo tja, zato smo si pot krajšali s štetjem vrtnih palčkov ob potki in opazovanjem kokošk, ki so se sprehajale blizu svojih kokošnjakov. Prispeli smo na cilj, kjer je bil velikanski travnik, gostilna in visoka ploščad, iz katere je bil lep razgled in je bila najljubši kotiček za igro mene in sestrice, pa tudi odlična štartna

Nedokončana

  Petek:    S fantom sva se spoznala na neki zabavi. Med nama je bila takoj kemija. Hitro po vzpostavljenem očesnem stiku sva se zapletla v pogovor. Takoj sem dojela, da je izjemno inteligenten in da se nama teme kar same odpirajo. Bil je umirjen, na zabavi se je držal bolj v ozadju, kar mi je bilo všeč. Rekel mi je, da bi me rad še videl in izmenjala sva si številki.    Naslednji petek:   Na vse skupaj bi že skoraj pozabila, a me je poklical, če bi mogoče šla na pijačo. V kakšen umirjen lokal, kjer ne bo glasbe, da lahko nadaljujeva najin pogovor, ki ga na zabavi nisva uspela dokončati, pa tudi vzdušje ni bilo najboljše za spoznavanje. Dogovorila sva se v centru mesta in skupaj spila čaj. Tokrat sva se pogovarjala bolj o splošnih stvareh, iz kje je, kaj počne v življenju, koliko je star itd. Imela sem se zelo prijetno in fant mi je postal všeč. Sobota: Takoj mi je pisal, kako super se je imel in da sem mu res simpatična. Želel me je čim hitreje spet vide